קרנבל במדינת היהודים

מאת מערכת Y.E.S

ביום רביעי , 06/04, התקיימה צעדת הפגנה בדרום ת"א כנגד הקיום של מבקשי מקלט ומהגרי עבודה מאפריקה. למטה תוכלו לצפות בסרטון קצר המתעד את אותה הפגנה. הסרטון מוכיח לכל מי שעיניו בראשו כי המחאה נגד מבקשי המקלט ומהגרי העבודה מקורה בשנאה גזענית צרופה, שנאה שאינה עוצרת בשום טיעון הגיוני, שלא לדבר על סימפטיה אנושית למול א/נשים המבקשים להימלט מדיכוי פוליטי. לצערנו, לא מצוין מי צילם וערך את הסרט, אבל יהיה אשר יהא, הוא האדם השפוי בתוך הקרנבל היהודי-ישראלי שחזינו בו, ואנו מבקשים לומר לו – גובז, שא ברכה!

קודם לסרטון, אנו רוצים להסב את תשומת הלב לכמה טיפוסים ישראלים בהפגנה:

מעמד הביניים הלבן מתקומם

1) "אני לא שייך לסוציו-אקונומי הנמוך, שמישהו יבלבל אותי עם סיסמאות" (ישראלי בהפגנה).

מעמד הביניים הישראלי בהפגנה מבקש להיות "הפנתרים השחורים-2011", אומנם המראיין-צלם מציין את הקבוצה המקורית מאוקלנד ארה"ב, אבל הישראלי שלנו כנראה לא הלך כל כך רחוק, אלא התכוון לקשור עצמו אל "הפנתרים השחורים", "המזרחים", שפעלו בישראל בשנות ה-70. כמובן שהוא לא מבין על מה הם מחו, וכך הוא מחבר אותם להפגנה הגזענית ומסרס את האג'נדה המהפכנית שהייתה להם. אבל בואו לא "נבלבל אותו עם סיסמאות" וחלילה נתאר אותו כטיפש וגזען קטן.

2) "… למה זה קורה בגרמניה? זו תרבות של עולם שלישי, תרבות שלא מסתדרת עם העולם המערבי… הגיעו למסקנה באירופה שרב-תרבותית נכשלה" (ישראלי בהפגנה).

המפגין הזה, מגיע עם חולצה מכופתרת, סוודר נחמד, משקפים ועברית אשכנזית ומלמד אותנו כי באירופה הגיעו למסקנה שרב-תרבותיות ורעיונות יפים אחרים נכשלו. המראיין-צלם הנפלא, מזכיר לו שגם יהודים תוארו כנושאי מחלות וכ-"בעיה", שצריך היה להיפטר ממנה באירופה הנאורה. אבל לישראלי המשכיל, כמו אחיו הקודם, יש זיכרון קצר ושנאה גדולה שהוא מבקש למסור לצופים: אירופה זה כאן. מעניין, כאשר המראיין-צלם מגיב בכמה מילים, ואישה מהצד מבקשת להוסיף כמה מילים, הישראלי-מעמד הביניים-הלבן שלנו מתערער ממש: "רגע, רגע, רגע, יהודים, סליחה, סליחה, רגע, סליחה, מדובר באנשים שיש להם מחלות. רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע, רגע. לא מחלות, עזוב מחלות. רגע, תני לי, שנייה, אני אמשיך את הראיון." רגע של פתולוגיה מעמדית, הבורגנות במיטבה.

המעמד הנמוך: מזרחים תושבי השכונות

לאורך הצעדה שומעים ורואים את האזרחים תושבי השכונות בדרום ת"א, מזרחים ברובם. חלק מהסיסמאות של מפגינים אלו מופנות ל"נוסע המתמיד" שלנו, הלא הוא בנימין נתניהו, בבקשה לטפל ב"בעיה", "לעקוף את החוק" (איזה חוק? כבר הוקמו מחנות מעצר ויד הממשלה עוד נטויה). כמובן שלאורך ההפגנה עולים גם טיעונים ביטחוניים: "יפוצצו לנו אוטובוסים". אחת הנשים עוצרת את התהלוכה, להצביע על הרוכלות שמתקיימת ברחוב, ולצעוק חמס על הפריטים למכירה שמונחים ברחוב. מעניין, אם היא הייתה צועדת כמה דקות משם לשוק התקווה, היא הייתה רואה כיצד מזרחים תושבי השכונות באזור מקיימים את אותה כלכלת רוכלות, ואם הזיכרון שלה לא היה קצר, כמו שני חבריה מהמעמד הבינוני, היא הייתה אולי נזכרת שקודם להגעת מבקשי המקלט ומהגרי העבודה, התקיימה באותו אזור אותה סוג של רוכלות (לא נרחיק לכלכלת הרוכלות של מדינות צפון אפריקה).

ברגע מסוים, צועק אדם "די לכיבוש" ולא חלילה לזה הישראלי, אלא ל"כיבוש של האפריקאים והפיליפינים", ומזכיר לנו בעצם שאוכלוסיית "הזרים" בדרום ת"א מגוונות וכוללת גם פיליפינים, ואסייתים שונים, מזרח אירופיים ועוד. עולה השאלה: למה השנאה כל כך יוקדת נגד אלו מאפריקה? שנאה שמעבירה א/נשים על דעתם, שנאה שגורמת לאדם הפשוט להשתתף בתהלוכות פאשיסטיות ולממשלה להקים מחנות מעצר לילדים.

יש תשובות רבות לשאלה הזו, רובן טמונות בענייני כלכלה וגזענות, אך קצרה היריעה מלעסוק בהן. קשה להניח שהממשלה והאזרח הפשוט יתקוממו, לדוגמא, כנגד המהגרות הזרות ממזרח אירופה המגיעות לישראל ונאלצות לעבוד בזנות. סביר יותר להניח שאם תקום החלטה לגרש אותן, אנחנו נהיה עדים להפגנת מיליון הגברים הראשונה בישראל, כשבראשה צועד הנשיא לשעבר ואחריו שרים, ח"כים, האליטה הכלכלית, האליטה התרבותית ובסוף משתרכים סתם גברים שטופי זימה.

עובר אורח אפריקאי מוקף בהמון ישראלי

עובר אורח אפריקאי מבקש להגיב להפגנה. סובבים אותו צלמים רבים מצד אחד, המון זועם מצד שני ומספר א/נשים, שנראה שמבקשים ממנו להימלט מחשש שיפגעו בו. אץ רץ שוטר במדים, אך העובר אורח מסרב להימלט כאדם שנתפס בשעת גנבה. הוא משיב לצעקות בעברית: "איפה הבית? מה זה בית?". מסביב צועקים א/נשים נגד המפגינים בטענות שונות, כמו שהעירייה מלבה את השנאה, כדי לפנות את מבקשי המקלט ומהגרי עבודה ולהשתלט על הנדל"ן היקר באזור. אבל להיגיון, ובטח לסולידריות מעמדית, אין כאן מקום. אירופה זה כאן. העובר אורח צועק למפגינים בעברית: "לכו לעבוד!, לכו לעבוד!". אץ רץ השוטר במדים בשנית, ולוקח אותו ומוסיף לעובר אורח: "אתה שיכור". העובר אורח, שעכשיו כבר לא מוקף בהמון זועם, ואולי מרגיש חופשי יותר לדבר מבלי לחשוש לאלימות פיזית, מזכיר למפגינים שעבודות של מבקשי המקלט ומהגרי העבודה הן הנמוכות שבעבודות (שלא לציין את הניצול והגנבה מצד מעסיקים ישראלים) והן עבודות שהמפגינים עצמם לא היו מוכנים לקחת. והוא גם מזכיר בגאונות את הרעיון להקים את מדינת היהודים באוגנדה שבאפריקה. ואז מוסיף: "ברחתם מאפריקה?" ואנחנו תוהים, הוא מתכוון לצפון אפריקה, שחלק גדול מהמפגינים הגיעו ממנה? הוא ממשיך ומצביע על המדרחוב ואומר "זה ניו-יורק". מצביע על המגוון האנושי, בליל השפות, התרבויות והחוויה הקוסמופוליטית שזה מייצר (ואגב כך מזכיר לנו את חלום הבלהות הציוני). חלק מא/נשים סביבו צוחקים.

לבסוף מגיע מול המצלמה שלמה מסלוואי, חבר מועצת העיר ת"א-יפו, תושב הדרום וצריך להוסיף "עבד הבית", כפי שיעל בן יפת, אף היא חברת מועצה, הטיבה לתאר.

אנחנו רוצים לשאול: הזהו אדם? בואו לרגע נתעלם מהאספקט הפוליטי ומשאלת החוקיות של מבקשי המקלט ומהגרי העבודה בישראל. האם מישהו מהמפגינים כלל מתייחס לעובדה שמדובר בבני אדם, שגם להם כואב? שהם עוברים מדורי גיהינום בדרכם לישראל? אונס, רצח ורוע בלתי מוסבר? חשבתם שאותם אנשים שהסיגו את גבול ישראל שוהים כאן בתנאים לא תנאים וכי לרבים מהם נותרו בדרך קרובי משפחה או חברים שפשוט מתו, נאנסו ומתו? איזה מן אנשים אתם בכלל, איזה מן אנשים אתם שאינכם מסוגלים להבין את כאבם של אחרים, בלי שום קשר אם הם חוקיים ואם לאו? מה קרה לכם, כל כך מהר אתם מסוגלים לשכוח מהו כאב? האם זה רק מפני שהם אפריקאים? בושה וחרפה לכם, למרות שאלה לא בדיוק המילים שישכנעו אתכם להיות בני-אדם, מפני שאתם מתנהגים כמו חיות פרא, במיוחד כאשר אתם באים כעדר של אנשים חמומי מזג, המון משולהב, צמא דם?

כאן אנו נזכרים במסקנה שהגיע אליה מרטין לותר:

"אני כמעט ומגיע למסקנה המצערת שהמחסום המכשיל ביותר במאבקו של האדם השחור למען החופש, הוא לא חבר מועצת העיר הלבן, או איש הקו-קלקס-קלן, אלא האיש הלבן המתון, אשר מסור יותר ל'סדר' מאשר לצדק…" (מרטין לותר קינג).

Advertisements

3 תגובות

מתויק תחת Uncategorized

3 תגובות ל-“קרנבל במדינת היהודים

  1. אייל משכונת התקוה

    בקיצור אתם משתיקים אותנו.
    כל מילה שנגיד נגד הבאת מסתננים לשכונה שלנו תהיה גזענות.
    כל העברת ביקורת היא גזענות.
    בקיצור תקראו לי גזען-לא מזיז לי.

  2. למה מתעלמים אייל? פרסמנו את התגובה רק עכשיו כי היינו בטוחים שהתגובות מתפרסמות באופן אוטומטי ללא אישור.
    בכל אופן, אתה מוזמן להעביר ביקורת ואנחנו בהחלט נשמח לענות.

  3. רוני

    אייל משכונת התקווה,
    אני מאשימה את תושבי שכונת התקווה בחוסר סולדיריות חברתית! קצת התחשבות כמו שקורא הטקסט. האצבע המאשימה צריכה להיות כלפי מדיניות הממשלה שרוצה רק לדפוק את הדפוקים. אתה בתור תושב הדרום צריך להאשים את מדיניות הממשלה (או את חוסר המדיניות או הטאטוא הנצחי מתחת לשטיח). אתה לא יכול לבוא לפליטים ולמהגרי העבודה בטענה שהם מפריעים לך. הממשלה שלנו אלופה בלהתעלם ולעשות טיפולים קוסמטיים כמו גדרה-חדרה הידוע לשמצה. הממשלה רוצה שאתם התושבים תעשו את העבודה שלה וזה עולה יפה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s